Zobacz również: Grybow24.pl Łużna24.pl
+Aa
contrast-mode Wersja dla słabowidzących
Marzena Oleś Kluska czarna owca kandydat do sejmiku Województwa Małopolskiego
Aktualności Bobowa Aktualności Aktualności Bobowa VIDEO Aktualności Bobowa Wydarzenia Aktualności Bobowa Duży kadr

Z Sędziszowej do Warszawy – czyli wycieczka edukacyjna uczniów z terenu Gminy Bobowa

Autor: Łukasz Augustyn
W dniach 19-21  sierpnia grupa młodzieży w wieku 12- 19 lat wraz z opiekunami (50 osób)  z Sędziszowej, Siedlisk oraz Stróżnej  uczestniczyła w atrakcyjnej, edukacyjnej wycieczce do Warszawy zorganizowanej przez Stowarzyszenie Przyjaciół Wsi Sędziszowa i Okolic.

Ten edukacyjny wyjazd Stowarzyszenie realizowało w ramach projektu „Wakacje – szansa na ciekawą edukację – letni wypoczynek, turystyka i krajoznawstwo z elementami zajęć warsztatowych i muzealnych jako forma przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu” dofinansowanego przez Fundusz Inicjatyw Obywatelskich z MPiPS (w ramach projektu w wycieczce bezpłatnie uczestniczyło 30 uczniów).

W czasie trzydniowego pobytu w stolicy uczestnicy zobaczyli najważniejsze zabytki Warszawy m. in.  – Rynek Starego Miasta,  Zamek Królewski, Łazienki Królewskie, Pałac Kultury i Nauki, Pałac Prezydencki, Archikatedrę Św. Jana, pomniki: Małego Powstańca i Szewca Jana Kilińskiego, Adama Mickiewicza, Mikołaja Kopernika, Grób Nieznanego Żołnierza, Ogród Saski, Cmentarz  na Powązkach, a dzięki wspaniałym przewodnikom – panom Waldemarowi Prokopowi i Sebastianowi Łabędzie – poznali historię powstania wielu z nich. Przyglądali się uroczystej zmianie warty przed Pałacem Prezydenckim oraz płynęli gondolami w Łazienkach Królewskich.

Ważnym punktem zwiedzania stolicy był pobyt młodzieży w muzeach interaktywnych – Muzeum Fryderyka Chopina, Muzeum Powstania Warszwawskiego oraz  w Centrum Nauki Kopernik. To chyba wizytę w nich zapamiętają najdłużej

Uczestnicy mogli przekonać się, że „Warszawa jest wielka“. Wielka, bo piękna i stale rozwijająca się, ale także piękna ze względu na mieszkających tam ludzi, na których życzliwość mogliśmy liczyć.  O takiej Warszawie marzył prezydent Stefan Starzyński, jak słyszeliśmy w Muzeum Powstania Warszawskiego  i taką ją ujrzeliśmy. W tym miejscu Stowarzyszenie Przyjaciół Sędziszowa i Okolic serdecznie dziękuje wymienionym wyżej rewelacyjnym przewodnikom, dyrekcji hotelu Aramis za serdeczną gościnę i zapewnienie darmowego zakwaterowania dla kilku osób oraz dyrekcji Muzeum Powstania Warszawskiego za bezpłatnych przewodników  i dyrekcji Centrum Nauki Kopernik, która umożliwiła grupie zwiedzanie CNK i Planetarium  bezpłatnie. Dzięki Państwa ofiarności i zrozumieniu możliwa była realizacja niektórych naszych planów, a obecność  w tak ważnych,  ciekawych i atrakcyjnych dla młodzieży miejscach przyczyni się do podniesienia ich wiedzy oraz rozwinięcia różnych zainteresowań.

Opiekę nad młodzieżą w czasie wycieczki sprawowali jako wolontariusze: pani Anna Durlak – Ligęza, wicedyrektor w Zespole Szkół im.  Jana Pawła II w Lipnicy Wielkiej, w stowarzyszeniu – skarbnik, pani Marta Klich – pedagog w Szkole Podstawowej w Czerminie koło Mielca, pani Ewa Jurek, nauczyciel  wychowania fizycznego w Zespole Szkół im.  Jana Pawła II w Lipnicy Wielkiej,  pani Beata Janus – nauczyciel  edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Sędziszowej. Również jako wolontariusz pracowała  pani Anna Wiejaczka – kierownik wycieczki i koordynator projektu.

Tak uczestnicy piszą o wycieczce….

“W dniach 19-21 sierpnia uczestniczyłem w wycieczce do Warszawy. Głównym celem tej wyprawy było zwiedzanie muzeów , poznawanie ważnych obiektów, oraz wędrówka po Warszawie. Jednym z punktów wycieczki były Powązki-najstarszy i najbardziej znany cmentarz w Polsce, na którym spoczywa wiele zasłużonych osób. Ważnym elementem programu była wizyta w Muzeum Powstania Warszawskiego, podczas której w sposób szczególny pochyliliśmy się nad historią dramatu i bohaterstwa walczących. Dowiedziałem się wielu ciekawych rzeczy, które zapewne trudno byłoby odnaleźć w źródłach historycznych.

Najbardziej podobało mi się w Centrum Nauki Kopernika. Były tam różne wynalazki, duże wrażenie zrobiło na mnie kółko w którym mogłem biegać, ogromne zainteresowanie wzbudziło we mnie urządzenie stymulujące trzęsienie Ziemi.

Wróciliśmy zmęczeni, ale zadowoleni, ponieważ czas spędzony z kolegami był bardzo owocny. Zdobyliśmy dużo nowej wiedzy o świecie i o sobie nawzajem.

DZIĘKUJEMY ORGANIZATOROM I OPIEKUNOM ZA WSPANIAŁĄ I UDANĄ WYCIECZKĘ.” – Dawid Wacławik, klasa I Gimnazjum

“Od 19 do 21 sierpnia odbyła się wycieczka do Warszawy. Organizowana przez Stowarzyszenie Przyjaciół Wsi Sędziszowa i Okolic. Pierwszego dnia zobaczyliśmy Grób Nieznanego Żołnierza.

Widok grobu i warty stojącej przy niej wprawił nas w chwile zadumy i refleksji. Zwiedzaliśmy również Muzeum Fryderyka Chopina, dowiedzieliśmy się dużo o tym wybitnym muzyku. Drugiego dnia byliśmy w Muzeum Powstania Warszawskiego. Wielkim przeżyciem było zobaczenie filmu „Miasto ruin|”, na którym pokazana była zniszczona Warszawa  i poznanie liczby ofiar Powstania. Zobaczyliśmy też  Łazienki Królewskie, mieliśmy okazję popłynąć gondolą było to bardzo przyjemne i zabawne .Byliśmy również na 30 piętrze Pałacu Kultury i Nauki ,widok z jego balkonu  był oszałamiający. Panorama Warszawy była przepiękna. Trzeciego dnia byliśmy w Centrum Nauki Kopernik. Tam podobało mi się najbardziej. Mogłem zobaczyć i dotknąć wielu ciekawych wynalazków było to bardzo pouczające i ciekawe. Zwiedziliśmy również Planetarium, w którym zobaczyliśmy układ gwiazd na letnim niebie i film związany z kosmosem. Wycieczka trwała 3 dni w czasie których dużo dowiedzieliśmy się o Warszawie i jej zabytkach. Była to bardzo pouczająca i ciekawa wycieczka, dzięki której poznałem również nowych kolegów i koleżanki. Mam nadzieję że Stowarzyszenie Przyjaciół Wsi Sędziszowa i Okolic jeszcze nie raz zorganizuje nam takie wycieczki .” – Patryk Żaba, klasa I Gimnazjum