Nowa metoda oszustów – na “pracownika banku”
Świadomość społeczna dotycząca oszustw metodą "na wnuczka" jest bardzo wysoka, niewątpliwie w pomagają liczne apele i ostrzeżenia Policji oraz lokalnych i ogólnopolskich mediów. Oszuści jednak szukają nowych metod co dało się już zaobserwować w naszym terenie a dokładniej Gorlicach. Nowy sposób polega na przedstawianiu się jako pracownik banku.
Po raz pierwszy w regionie oszuści zaatakowali metodą na “pracownika banku”. W ciągu dwóch dni trzykrotnie próbowali oszukać mieszkańców Gorlic. W jednym przypadku starsza kobieta straciła kilkaset złotych. W pozostałych dwóch przypadkach przestępcom nie udało się wypłacić pieniędzy z uwagi na czujną postawę Gorliczan.
Z pierwszą sytuacją mieliśmy do czynienia 10 stycznia br. Do 81-letniej mieszkanki Gorlic zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku i informując o upływającym terminie ważności karty bankomatowej, a tym samym o konieczności jej wymiany. Poinformował również, że w ciągu kilkudziesięciu minut zgłosi się kurier, który odbierze starą kartę, a nowa dostarczona zostanie w ciągu 24 godzin. Kobieta przekazała kartę przybyłemu mężczyźnie, jednak rozsądnie nie podała kodu PIN. To prawdopodobnie uratowało jej oszczędności, gdyż w ciągu kolejnych godzin odnotowano kilkanaście prób podjęcia pieniędzy z jej konta.
Podobna sytuacja miała miejsce następnego dnia wobec 67-latka z Gorlic. Mężczyzna jednak bardzo szybko zwietrzył podstęp i odmawia wydania karty. Informuje, że wymianę przeprowadzi osobiście w placówce. Jak się później okazuje nie ma takiej konieczności, gdyż ważność jego karty upływa dopiero w 2016 roku. Mężczyzna również ocalił swoje oszczędności.
Utratą kilkuset złotych przypłaciła swą nieuwagę 86-letnia kobieta, która po telefonicznej zapowiedzi przyjęła w swoim domu przestępcę podającego się za pracownika banku. Wydała mu kartę bankomatową oraz wypłaciła kwotę niemal 100 złotych w zamian za przyjęcie zlecenia zamknięcia rachunku. Oszust, wykorzystując nieuwagę starszej pani, skradł kilkaset złotych, które przechowywała w domu.
Aby ustrzec się podobnych sytuacji i nie paść ofiarą oszustów – Pamiętaj!
- Bądź ostrożny w kontakcie z nieznajomym.
- Nigdy nie przekazuj pieniędzy ani kart płatniczych osobom, których nie znasz. Przybycie przedstawicieli jakichkolwiek instytucji zawsze możesz wcześniej potwierdzić w instytucji, którą reprezentują, pod oficjalnymi numerami placówek lub infolinii.
- Pracownicy banków nie realizują bieżącej obsługi rachunków w domach klientów.
- Wymieniana karta płatnicza przeważnie pozostaje w dyspozycji klienta i powinna zostać przez niego zniszczona. Karta zwracana bankowi powinna zostać zniszczona w obecności klienta. Bank nigdy nie żąda podania kodu PIN do kart płatniczych.
- Gdy ktoś dzwoni w sprawie wymiany kart płatniczych lub wydania gotówki i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo koniecznie powiadom Policję (nr tel. 997 lub112)!
tekst: Grzegorz Szczepanek (KPP Gorlice)