Tani kurier w e-handlu
Tani kurier: znaczenie w oczach klientów. Zarówno prowadząc, jak i planując, działalność w branży e-commerce, dobrze jest orientować się w preferencjach klientów, aby móc zapewnić im jak najlepszą obsługę. Co warto o nich wiedzieć? Dziś przyjrzymy się przesyłkom kurierskim.
Śledząc opinie klientów i badania rynku przede wszystkim zauważymy, że kupujących w sieci jest coraz więcej – już od paru lat stanowią ponad połowę internautów. Dobrą wiadomością dla przedsiębiorców działających lub planujących działalność w sektorze e-commerce jest też, że ogólne opinie o zakupach w sieci są pozytywne. Znakomita większość klientów e-commerce uważa kupowanie w internecie za tańsze i szybsze niż w sklepach stacjonarnych. Internauci cenią też zakupy on-line za duży wybór produktów i możliwość kupowania w swoim tempie i w dogodnym czasie. Prowadząc sklep internetowy warto dołożyć starań żeby nie zepsuć dobrej opinii branży. Kluczowe są tu oczywiście atrakcyjne ceny samych produktów, ale przy ostrej konkurencji cenowej to szybki i tani kurier dostarczający zamówienia może zaważyć na opinii sklepu. A opinia jest bardzo ważna, bo dla większości internautów jest głównym czynnikiem decydującym o wyborze konkretnej oferty. Należy przy tym pamiętać, że złe doświadczenia ludzie zapamiętują zazwyczaj łatwiej niż dobre. A problemami, które najczęściej napotykają kupujący w sieci, są długie oczekiwanie i wysokie koszty. Jak szybki i jak tani kurier zadowoli klientów? Jeżeli zapytać ludzi o opinie, to oczywiście chcieliby dostawę tego samego dnia za darmo, ale jeśli bliżej przyjrzeć się opiniom na ten temat, to okazuje się, że większość kupujących za zadowalającą uważa kwotę do 10 zł i dostawę następnego dnia.
Co jeszcze warto wiedzieć o oczekiwaniach klientów względem przesyłek kurierskich? Przede wszystkim, że są najpopularniejszą formą dostawy zamówień ze sklepów on-line. Warto też zauważyć, że więcej osób uważa kuriera za najlepszą opcję dostawy niż faktycznie z przesyłek kurierskich korzysta. Prawdopodobnie wynika to z tego, że przesyłka kurierska jest wygodna, ale dość droga. Jest to jeszcze jeden powód dlaczego akurat tani kurier jest tak cenny dla e-sklepu – pozwala połączyć oczekiwania klientów z ich możliwościami finansowymi. Cena dostawy jest, po wcześniejszych dobrych doświadczeniach, najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze konkretnego sklepu. Wielu ekspertów wskazuje, że wysoka cena lub brak określonych opcji dostawy są głównymi powodami porzucenia koszyka przez klienta e-sklepu. Wielu kupujących uważa też, że niższe koszty dostawy mogłyby skłonić ich do częstszego dokonywania zakupów.
Także jeżeli chodzi o zwroty, to najpopularniejszą opcją jest możliwość darmowego odesłania produktu przesyłką kurierską w systemie door-to-door. Jest to też forma zwrotu najczęściej wykorzystywana w praktyce. Widać więc wyraźnie, że tani kurier to podstawa dla sklepu internetowego, który chce sobie zaskarbić popularność klientów.
Tani kurier – gdzie najtaniej
Gdzie w takim razie szukać dobrych i tanich usług logistycznych? Gdzież jest ten tani kurier, którego potrzebuje e-commerce? Sklepy internetowe najchętniej korzystają z usług DHL, DPD i InPostu, a pozostałe firmy kurierskie mają wyraźnie mniejszy udział w rynku logistyki dla e-commerce. Można więc zgadywać, że te firmy oferują e-sklepom najlepsze warunki. A czy również najlepsze ceny?
W badaniach opinii klientów najwyżej za stosunek jakości do ceny oceniany jest InPost, który wydaje się też mieć najniższe ceny indywidualne. To jednak trudno ocenić, bo firmy mają różne kategoryzacje paczek i różne ceny usług dodatkowych, więc w kontekście indywidualnej paczki może być bardzo różnie. Nie jest też wykluczone, że ludzie mylą usługi kurierskie InPostu i (tańsze) usługi Paczkomatowe. Z drugiej strony tempo w jakim firma osiągnęła swoją pozycję na rynku usług kurierskich, na który wkroczyła w 2015 roku, wskazuje, że najwyraźniej coś robi dobrze. Obecnie tani kurier w ofercie indywidualnej InPost zaczyna się od 12,90 zł.
To wszystko jednak oferta dla klientów indywidualnych, a prowadząc sklep internetowy można uzyskać lepsze ceny korzystając z oferty dla firm. Niestety nie ma aktualnych badań rynku, na które można by się powołać w tym kontekście. Najnowsze coś na kształt przekrojowego badania rynku usług kurierskich dla e-commerce, które można znaleźć w internecie, pochodzi z 2016 roku. Faktycznie najlepiej wypadł w nim InPost, ale 5 lat to szmat czasu w branży związanej z internetem, która zmienia się niezmiernie dynamicznie. Obecnie InPost oferuje klientom biznesowym nową formułę abonamentów, w których zamiast stosowanej wcześniej jednej ceny za określoną liczbę przesyłek, klient dostaje indywidualny cennik, w którym ceny przesyłek zależą od ich gabarytów, ale także wysokości abonamentu i długości umowy. Średnia (dla różnych abonamentów i gabarytów przesyłek) cena za przesyłkę kurierską to ok. 11 zł. Wydaje się, że to rzeczywiście dość tani kurier.