Jak bezpiecznie kupować przez internet ?!
Zakupy poprzez Internet są coraz bardziej powszechne. Jest to zrozumiałe, zwłaszcza w okresie przedświątecznym ponieważ nie ruszając się sprzed monitora, można zamówić dowolny produkt z dostawą do domu. Takie zakupy dają też możliwość wyboru najbardziej atrakcyjnej spośród ofert licznych sklepów internetowych czy portali aukcyjnych.
Kupując w sieci musimy jednak pamiętać, że Internetu nie omijają oszuści. Policja apeluje, aby korzystając z tej formy zakupów zachować zdrowy rozsądek i podstawowe środki ostrożności.
W związku z powtarzaniem się sytuacji oszustw internetowych , sądeccy policjanci apelują, aby kupując przez Internet zachować zdrowy rozsądek, nie dać się ponieść emocjom związanym z tzw. okazją cenową oraz zachować przynajmniej podstawowe, niżej wymienione środki ostrożności:
1. Nie reaguj na tzw. super okazje.
Jeżeli cena towaru jest rażąco niższa od jego ceny na innych aukcjach czy w sklepach, należy zachować ostrożność. Zbyt niska cena może sugerować ryzyko oszustwa.
2. Nie kupuj poza aukcją.
Nie należy dokonywać transakcji przez tzw. „kupowanie poza aukcją”. (Oszuści najczęściej traktują serwis aukcyjny jako sposób pozyskania ofiary. Przestępca proponuje nieświadomej zagrożenia osobie zakup po niższej cenie, ale bez pośrednictwa serwisu – choćby po to, by uniknąć opłat pobieranych przez serwis aukcyjny. Należy wziąć pod uwagę, że późniejsze dochodzenie swoich roszczeń, jak i postępowanie dowodowe jest bardzo utrudnione).
3. Zmieniaj hasła dostępu.
Zmieniając często hasło, które wprowadzamy logując się do serwisu internetowego, minimalizujemy ryzyko włamania się na konto i długotrwałego wykorzystania hasła przez osobę, która się pod nas podszywa.
4. Sprawdź komentarze.
Kupując na aukcji internetowej sprawdźmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność, choć i tu należy zachować ostrożnośćponieważ komentarze mogą być generowane przez samego sprzedającego.
5. Sprawdź sprzedającego.
Zwróćmy uwagę jakie dane kontaktowe podał sprzedawca .Skontaktuj się z nim, zajrzyj na podaną stronę internetową. Należy pamiętać, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu stacjonarnego oraz adres i inne dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować on-line, np. pod adresem www.krs-online.com.pl. Popytaj znajomych i zasięgnij opinii na forach internetowych.
6. Zanim wpłacisz na konto, zastanów się nad płatnością przy odbiorze.
Przed dokonaniem przedpłaty na konto, należy bezwzględnie skontaktować się ze sprzedawcą, celem zweryfikowania i potwierdzenia danych niezbędnych do przeprowadzenia przelewu Przy płaceniu kartą płatniczą zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione. Korzystajmy z uznanych portali płatniczych a przed potwierdzeniem przelewu upewnijmy się czy ten sam numer rachunku widnieje na zamówieniu. Przed dokonaniem przelewu, sprawdźmy na stronie NBP czy numer konta podany przez sprzedającego, odpowiada miejscu siedziby firmy/zamieszkania, a nie znajduje się np. zagranicznym banku. Pamiętajmy, że obcy system prawny może narazić nas na problemy proceduralne z odzyskaniem pieniędzy jak również wpływa na całe ewentualnie prowadzone postępowanie. Bezpieczną formą płatności jest płatność przy odbiorze. Wówczas możemy sprawdzić przesyłkę przy kurierze, a w przypadku ujawnienia oszustwa spisać protokół i zawiadomić policję.
7. Jeżeli sprzedajesz, poczekaj jak pieniądze wpłyną na konto
Sprzedawca nie powinien sugerować się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty (w tym również potwierdzeniem przelewu bankowego), ponieważ może on być sfałszowany. Najlepiej poczekać jak pieniądze wpłyną na konto i wówczas wysłać kupującemu przesyłkę z zamówionym towarem.
Jeśli mimo zachowania środków ostrożności, nie dostaniemy zamówionego towaru lub otrzymamy towar niezgodny z zamówieniem:
1. Należy poinformować jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu.
2. Powinno zawsze się zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp. jak również całą korespondencję ze sprzedawcą.
3. Należy zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki policji.
źródło:KGP