Czym wyróżnia się dobry sprzedawca?
Dobry sprzedawca, to nie tylko taki, który sprzeda dużą ilość towaru, ale taki, który pozytywnie zapadnie w pamięć samemu klientowi. Istnieją różne techniki sprzedażowe, a mistrzowie w dziedzinie sprzedaży stawiają na różną metodologię i podejście do klienta.
Wiele zależy także od samej branży. Choć listę cech dobrego sprzedawcy trudno jest uznać za zamkniętą, to poprosiliśmy ekspertów o wytypowanie kilku najważniejszych atrybutów handlowca z prawdziwego zdarzenia.
Czy handlowcem trzeba się urodzić?
Istnieje przekonanie, że dobrym sprzedawcą trzeba się urodzić. I z jednej strony oczywiście – są osoby, które mają pewne wrodzone, naturalne predyspozycje do realizowania się w zawodzie kupca. Z drugiej strony, istnieją różne techniki sprzedażowe. Psychologowie marketingu i sprzedaży wyróżniają także poszczególne aspekty, na które należy zwracać uwagę w kontakcie z klientem, a je trzeba po prostu poznać. Choć naturalne predyspozycje mogą pomóc, umiejętności sprzedażowe można także nabyć i wyćwiczyć, o ile podparte są właściwą wiedzą.
Każdy dobry sprzedawca wie, że inwestycja w swój rozwój szybko zwróci się podczas pracy. Dlatego bez względu na to, czy ktoś jest „urodzonym kupcem” czy musi się do tego zawodu przysposobić, warto zainwestować w merytoryczne szkolenie z technik sprzedaży. Taki kurs z pewnością przyda się, nawet zupełnemu laikowi sprzedaży. Ważne, by mieć chęci, aby się rozwijać!
Otwartość i zaangażowanie
Otwartość to niezwykle ważna cecha w zawodzie sprzedawcy. Tu nie ma miejsca na utarte i powtarzające się schematy! Każdy klient to inny przypadek i należy podchodzić do niego z otwartością i uważnie przyglądać się jego potrzebom. I nie ma znaczenia, czy sprzedajesz znany produkt (jak na przykład klocki hamulcowe w sklepie motoryzacyjnym), usługi pośrednictwa kredytowego lub zabiegi modelujące sylwetkę! Jeśli klient zauważy Twoją otwartość na jego różne potrzeby i zaangażowanie to z pewnością to doceni oraz nabierze do Ciebie zaufania!
Otwartość jest cechą, którą warto w sobie pielęgnować. To ona pozwala nam dostrzegać nowe możliwości, angażować się w nowe projekty i przekraczać granice własnego komfortu. Z pewnością bycie otwartym przyda się nie tylko w zawodzie sprzedawcy, ale po prostu – w życiu!
Empatia
Empatia to ogromna zaleta każdego sprzedawcy. Umiejętność wyczucia potrzeb lub nastroju klienta pozwala na szybsze dostosowanie naszej obsługi do jego potrzeb i oczekiwań. Dlatego w sprzedaży całkiem dobrze sprawdzają się osoby wysoko wrażliwe, posiadające wysoką inteligencję emocjonalną. Jeśli jednak czasem trudno Ci „wyczuć” nastrój klienta to pamiętaj, by zawsze poważnie traktować jego potrzeby i obawy. Klient potraktowany z szacunkiem i empatią z pewnością nabierze do Ciebie zaufania. A nawet jeśli w danym momencie zdecyduje się na kupno to być może wróci w przyszłości!
Pewność siebie
To kolejna kluczowa cecha dobrego sprzedawcy. Handlowiec, który się waha nie wzbudza zaufania klienta. Nie przekona też do zakupu klienta sceptycznie nastawionego do oferty. Pewny siebie sprzedawca odbierany jest jako osoba, która wierzy w swój produkt i nie boi się go oferować. Zostało udowodnione, że kontakt z pewnym siebie sprzedawcą wzbudza w kliencie zaufanie do transakcji i poczucie bezpieczeństwa.
Masz problemy z samooceną i pewnością siebie? Na szczęście są to aspekty, które można wypracować i wzmocnić! Odpowiednie metody samodoskonalenia lub kursy i warsztaty mogą okazać się pomocne.
Chęć nieustannego doszkalania
Dobry sprzedawca nie spoczywa na laurach. Nie tylko ćwiczy swoje umiejętności w praktyce, rozwija się na dodatkowych kursach i warsztatach, ale też przede wszystkim śledzi informacje z rynku. Możesz dobrze znać swój produkt, ale świat pędzi dynamicznie: pojawiają się nowe oferty, nowe możliwości, zmienia się środowisko danej branży. Posiadanie aktualnej wiedzy procentuje. Po pierwsze, klient widzi, że rozmawia z ekspertem. Po drugie, mając poszerzoną wiedzę, wykraczającą poza podstawy Twojej działalności, możesz służyć klientowi dodatkową poradą. Klient chce kupić od Ciebie auto, ale najpierw musi sprzedać stare, aby zdobyć środki? Poradź mu zainteresowanie kredytami samochodowymi lub innymi opcjami. To się tyczy każdej branży. Klient może nie wiedzieć tego, co Ty masz szanse wiedzieć. A widząc w Tobie eksperta i doradcę – z pewnością nabierze chęci, aby coś u Ciebie kupić.
Cierpliwość
Cierpliwość to kolejna z podstawowych cech handlowca. Zawód sprzedawcy potrafi dawać sporą satysfakcję – zarówno zawodową, jak finansową. Czasami jednak na efekty pracy trzeba poczekać. Klient nie zawsze może szybko poinformować o swojej decyzji. Może się też zdarzyć, że zrezygnuje po długich i angażujących pertraktacjach. Ważne jest, aby się nie zniechęcać. W sprzedaży, jak w każdym biznesie, są lepsze i gorsze momenty. Cierpliwość bardzo tutaj popłaca i pozwala wypracować zadowalające rezultaty. Cierpliwy sprzedawca nigdy nie okazuje zniecierpliwienia w stosunku do klienta – zarówno, gdy ten zadaje setne pytanie lub rezygnuje. Cierpliwość pozwala obsługiwać klientów z uśmiechem i spokojem. A czasem dobrze obsłużony klient – po czasie wraca!
Jeśli jesteś osobom, której czasem brakuje cierpliwości, nie łam się. Choć istnieją ludzie z natury mniej lub bardziej nerwowi – nad wszystkim można pracować. I tak jak na metodami sprzedażowymi, tak nad cierpliwością można pracować. Medytacja, techniki relaksu czy „przepracowywanie” w głowie różnych kwestii naprawdę pomagają w samodoskonaleniu.